مدیریت زنجیره تامین
مونا موسوی؛ محمود مرادی؛ مصطفی ابراهیم پور ازبری
چکیده
افزایش هزینهها و پیچیدگیهای موجود در سازمانها از یک سو و افزایش ریسکهای موجود از سوی دیگر، باعث شده که مدیران بهمنظور کاهش انحراف از اهداف تعیینشده، ارزیابی و مدیریت ریسک را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهند؛ بنابراین ریسک یکی از چالشهای بسیار مهم زنجیره تأمین است که میتواند بر عملکرد توسعه محصول جدید تأثیرگذار باشد. ...
بیشتر
افزایش هزینهها و پیچیدگیهای موجود در سازمانها از یک سو و افزایش ریسکهای موجود از سوی دیگر، باعث شده که مدیران بهمنظور کاهش انحراف از اهداف تعیینشده، ارزیابی و مدیریت ریسک را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهند؛ بنابراین ریسک یکی از چالشهای بسیار مهم زنجیره تأمین است که میتواند بر عملکرد توسعه محصول جدید تأثیرگذار باشد. در این پژوهش با توجه به بررسیهای صورتگرفته در خط تولید کارخانه پوشاک هپیلند، فرآیند تولید "پک کاملسیسمونی" به عنوان فرآیند توسعه محصول جدید درنظرگرفته شد؛ سپس با بررسی پیشینه پژوهشی، هر یک از ریسکهای زنجیره تأمین و ابعاد عملکردی محصول شناسایی شدند. بهمنظور انتخاب مهمترین ریسکهای این زنجیره، از تکنیک دلفی و به کمک ابزار پرسشنامه و بهمنظور استخراج روابط بین معیارهای اصلی ریسک از روش تجزیهوتحلیل اثر متقابل با استفاده از نرمافزار MicMac استفاده شده است. درنهایت با استفاده از شبکه بیزین و با کمک نرمافزارAgenaRisk 10، به بررسی تأثیرگذاری ریسکهای شناساییشده بر عملکرد محصول جدید منتخب، تحت تحلیل حساسیت و تجزیه و تحلیل سناریو پرداخته شد. یافتهها نشان میدهند که احتمال وقوع ریسکهای محیطی و تأمین به ترتیب 4/74% و 56% است که نسبت به سایر ریسکها احتمال وقوع بالاتری دارند و سه ریسک عملیاتی، توزیع و تقاضا با تأثیرپذیری از ریسکهای محیطی و تأمین بهطور مستقیم بیشترین تأثیرگذاری را بر عملکرد توسعه محصول جدید بهخصوص بعد عملکردی کیفیت داشته اند.